Båtsemester 2005

Tisdag kväll, 5 juli 2005

Festvialen är över (läs Stadsfesten), det blivande båthuset är ställt åt sidan. Äntligen!
Vi har längtat ett år och förväntar oss en väderrevanch efter regnet i fjol.
Vädret hela festivalhelgen har varit soligt och lagom varmt och prognoen för de kommande dagarna visar på fortsatt soligt men ännu varmare!
Hur som helst: Båtsemestern är nära!

Vi har packat för att lätta ankar mot Norrbyskär och P, L och fr.o.m nu även Lo. Lo är en dvärgschnauzer född den 16 april 2005. Vilket gör honom till 11 veckor idag, tisdag.
Vi är trötta som sengångare men vid gott mod.
F leder trötthetsligan mellan oss just i kväll och bara för att vi var tvungna att få lite tid på oss på grund av denna trötthet upptäckte vi också i tid att septin hade lämnat in... Vi kunde med andra ord inte gå på toa!
Detta kan givetvis få ett ödesdigert resultat om det hade visat sig halvvägs till Norrbyskär. Det kan ju vem som helst räkna ut.
Så vi får se glädjen i att det visade sig redan i natt!
Eller hur var det nu? Lagom kul!?

Onsdag 6 juli 2005

Vilken tur att jag har en händig karl! Septin var fixad på 10 minuter. Värre var det att F var tvungen att gå på Season(!), Allbutiken samt macken i Skelleftehamn utan att den reservdel som behövdes! Men tack Gud för Utterströms! och då får jag vara tyst om den gräsklippare - full av fel - som jag högtidligt köpte av Håkan härom veckan... Men prylar till båtar kan dom!!
Men när allt var på plats fixade F detta på 10 blankt!
Sen bar det av:

Sträcka: Kurjan - Holmsund
Väder: Klarblå himmel
Temperatur: 26g
Start: 11.50
Framme: 15.4 Total tid: 3.55 tim
Tankat: 220,2 li Kostnad: 2618 kr
Sjömil: ca 93M

Stannade till i Holmsund för tankning och en macka. Vi, framförallt jag, var svårt trött och fick sova en stund innan vi åkte vidare

Sträcka: Holmsund - Norrbyskär
Väder: Klarblå himmel och kanonföre!
Temperatur: 26g
Start: 18.10
Framme: 19.10 Total tid: 1 tim
Sjömil: ca 20M
Hamnavgift i Norrbyskär: 0 kr inkl el. Inget vatten.

Resan gick som en dans.
När vi kom fram hade , L och lille Lo (11 veckor igår) ordnat med välkomstfest! Oliver, fetaost, korv och cider på bryggan. Kanonmysigt!

Lo fick sin första leksak av oss. Ett pipande och flytande ben i någon form av nylontyg. Han verkade nöjd med det.

Vi hade tänkt oss en god middag på Värdshuset på Norrbyskär, men se det gick inte… Köket stängde redan kl. 21.00!
En rapp servitris ordnade en smörgåsbuffé så vi behövde inte vara hungriga.
Den rappa servitrisen tillhörde den pratglada typen. Först höll hon på prata ihjäl Lo, men det är ju förståeligt, sen pratade hon på alldeles förskräckligt vid bordet då vi satt och åt.
Till exempel berättade hon att hon verkligen tyckte om dessa små ölkorvar som serverades som tilltugg i vår smörgåsbuffé. Hon tyckte om dem till den grad att hips, vips hade hon ätit upp en korvbit från vårt bord!
Lite fräckt och lite spontant. Men kul var hon.

På Norrbyskär träffade P årets hittills största dumskalle. Det får P berätta om själv.

Torsdag 7 juli

Vaknade inte allt för tidigt och tog ”Barnensdagståget” runt huvudön på en guidad tur. Vi lärde oss allt om Frans Kempes sågverk och hur han byggde ett eget samhälle. Fascinerande!
Åt glass!

Samkörde med P & L till Övik lite senare på dagen:

Sträcka: Norrbyskär - Örnsköldsvik
Väder: Klarblå himmel och svag bris!
Temperatur: 29g i skuggan i båten
Start: 14.30
Framme: 17.10 Total tid:2.40 tim
Sjömil: ca 50M
Hamnavgift i Övik: 120 kr inkl el och dusch.

Vi lade till långskepps på bryggan mot Harrys till. Akter mot akter, lite smart med tanke på att vi tillbringar det mesta av vår tid på aktern på respektive båt.
Massor av folk passerade bryggan i det fina sommarvädret. Det visade sig vara någon form av ”Allsång i Övik” på lilla scenen vid Harrys. Fantastiskt mycket folk! Vi väntade oss nästan Carola eller Darin eller någon med samma publikmagnet, men vi fick aldrig veta om det var någon större artist som var där. Vi tror inte att det var någon höjdare i alla fall.
Man kan ju däremot diskutera om hur kul det egentligen är att ett par hundra personer passerar just ovanför vårt lilla hem på 6m2. Men vi höll god min.

Själva fick vi äta på Harrys. Lo fick vara med. Bra mat som vanligt och kall och god dricka.

Fredag 8 juli

Ytterligare en dag med blå himmel och dryga 25 grader i skuggan! Finns det andra väder?

Vi fick återigen sova så länge vi ville, dvs. klockan hann bli runt 10 igen… Gud så stressad jag blir när jag sover så länge! Men F tycker att det är okej att sova länge på semestern!

Vi beslöt oss för att byta brygga då vi skulle få längre aftonsol och mindre nyfikna blickar ner i vårt hem. Sagt och gjort.
Ett större problem uppstod dock då F skulle sträcka sig ut och ta emot sig i en segelbåt för att inte behöva repa någon av båtarna.
F gjorde illa sig både i ryggen, men framförallt i bröstet. Det kan vara så illa att ett revben är av. Han låg länge på durken och sen även inne i båten.

Promenerade bort till Skeppshandeln och tittade på båtprylar. F köpte slang-grejer till färskvattenpumpen och fixade den. Lite uppmuntrande båtmeck när man har ont i revbenen. Nu är den som ny – vattenpumpen alltså – och läcker inte ett dugg! Själv har jag beslutat mig för ett flytplagg till F som fyller å i morgon, men här fanns det inga sådana jackor.
Vandrade vidare till Yamaha Center en bit bort. En varm promenad då solen verkligen visade sig från sin bästa sida.
Hittade ett flytplagg. I neongult och storlek XL. Det blev inget köp idag heller. Varför handlade jag inte i våras när jag bestämde mig för vad jag skulle ge till F? Inga pengar just då? Nähä ja…
Jag får hoppas att F inte blir allt för besviken på mig.

Ringde kusin J för att få hjälp med lite adresser till juristen som ska upprätta T bouppteckning, bara för att få veta att hennes pappa, morbror E, fick en stroke igår. Den tog riktigt hårt och han kan inte prata eller göra sig förstådd på annat sätt heller. Däremot är ögonen med, så man vet att han förstår vad som händer runt omkring honom.
Ringde till mamma för att berätta detta, då berättar hon att GA har ramlat och brutit ett ben. GA som lever på övertid sedan tidigare kommer att ha mycket svårt att klara ett benbrott.
Jag ringde inte mer idag, jag hade hört nog.

Vi fick – som god båttradition – besök av Ps kompis A från Stackgrönnan och Stockholm. Detta året stannade han och både åt middag med oss och sov över hos P och L.

Vi och Lo åt middag på Statt. Lo äter bara middag på fina ställen

Lördag 9 juli

Samma fina väder. Jag blir mer och mer övertygad om att det inte finns något annat sorts väder.

F fyller 38 år! Hurra, hurra, hurra, hurra!
Jag stressade iväg på morgonen och inhandlade glasstårta, jordgubbar och champagne! Ja, faktiskt champagne! Hittade en sort för 189 kr och det kändes kul att det stod champagne på flaskan.
F förstod givetvis att jag smet iväg för ett födelsedagsuppdrag men det kan inte hjälpas.

Några snabba mackor och sedan skumpa, jordgubbar och glasstårta på bryggan. A hann åka och fick inte vara med på godsakerna.
F fick ett litet paket av mig och ett litet paket av P och L. Han fick också veta att ett flytplagg är i antågande och verkade nöjd med det.

Provianterade en del. Både på Ica, Hemköp och Systembolaget.

Åt middag på Larrys denna kväll. Det vart ett missförstånd om Los deltagande i middagen på Larrys uteservering. Servitrisen sa att det var okej men två bufflar till ordningsvakter tyckte annat. Nu löste det sig till vår fördel, men det känns ju inte kul för L att blir stoppad i dörren.
Sen lämnade servitrisen menyn med efterrätterna men glömde tala om för oss att köket stängde. Så vi vart utan efterrätt på Fs födelsedag. Det var ju givetvis lite trist.
Tur i alla fall att Larrys har bra mat.

Söndag 10 juli

Vädret samma lika. Det finns bara klarblå himmel från och med nu. Jag är helt övertygad!

Gu och Gi med Gus kusin Ullis och lilla Decibel (en Kinesisk nakenhund med päls) hann hälsa på innan vi kastade loss. Decibel var bedårande vacker och hon och Lo fann verkligen varandra!

Sträcka: Örnsköldsvik - Tysunda
Väder: Samma härliga sol! Lite vind idag dock, ca 7 m/s.
Temperatur: ca 26g
Start:15.00
Nystart 15.45
Framme: 16.45 Total tid: ca 1.15 tim
Sjömil: ca 12M
Hamnavgift i Trysunda (privat brygga): 80 kr inkl el. 20 kr för vatten. Ingen dusch.

Som god båttradition ska ju någon båt krångla och denna gång var det Undine (faktiskt) som protesterade över livet. Hon tyckte att hennes motor var alldeles för varm. Som god båttradition gör gällande var vi givetvis tvungna att ta en mecköl medan vi tittade på när P avhjälpte problemet.
Detta mitt i farleden in till Övik.
När vi efter en halvtimme kastat loss möter vi ett gigantiskt fartyg i samma farled en liten bit bort. Gigantiskt!

När vi kom fram till Trysunda var det fullt vid gästbryggan, det fanns inte en chans att lägga till utan att i såna fall var tvungna att gå över någon annans båt in till land.
Med Fs goda minne skulle det vara möjligt att lägga till vid en privat brygga lägre in i viken. Och mycket riktigt, vid bryggan längst in kunde man få lägga till hemma hos en tant som hade en lite längre brygga.
Vi var långt ifrån ensamma som turister vid hennes brygga och vi räknade snabbt ut att hon tjänar nog en bra hacka på oss båtägare.

Bada ska man ju göra. Även i år fick jag vara först i plurret! +20g i vattnet vid Trysunda! Inte illa! Nu badade jag inte bara för att det var kul, jo givetvis därför också, men den stora anledningen var för att det var hög tid med dusch och tvätt av håret. Finns det ingen dusch så… Men det fungerar det också, att tvätta sig i havet.

Det var idag som Lo fick hitta sin leksak nummer två hos oss. Det färgglada repet med knut på mitten. Repet var nästan roligare än den lilla flytande pipleksaken han fick första dagen. En grej kvar. Den spar vi till senare.

Grillade till middag.

Måndag 11 juli

Samma fina väder. +25g.

L bjöd på rökt sik till lunch. Mums! Sik, kokt potatis, ljusungsbröd… Fantastiskt gott!

Läst en hel del. Inte så mycket kvar av boken nu. Michel Connoly, Dödens stad, jättebra. Solen börjar lämna lite färg efter sig nu också, och då menar jag inte bara en röd, svidande färg utan en lite klädsamt ljusbrun färg.

Badade igen. Denna gång för att det var skönt att bada i den rådande värmen och inte bara för att det var nödvändigt. +19g i vattnet.

Tisdag 12 juli

Lo 12 veckor idag!

Vädret kan ni vid det här laget! Skillnaden är att en svag vind svalkar lite.

Morbror E dog igår. 73 år blev han. Det enda man kan säga är väl att det var skönt att det gick så pass fort som det gick.
Läget oförändrat dåligt med GA.

Idag bjöd L på ljusungsbröd med hennes egen gubbröra. Återigen fantastiskt gott!

Dags att röra på sig igen. Vi kom överens om att vi lägger till på Mjältön, vid ”5-öringen”, naturhamnen.

Sträcka: Trysunda – Ulvön (för att tanka) – Mjältön
Väder: Klarblå himmel som faktiskt mulnade på under eftermiddagen
Temperatur: +22g
Start:15.45
Framme: 18.00 Total tid: 2.15 inkl dubbla tankningar
Tankat: 263 lit Kostnad: 3449 kr
Sjömil: 3.5M
Hamnavgift på Mjältön: 20 kr utan el och vatten

Lite konstigt känns det att det mulnar på. Här har man levt i flera dagar i tron att himlen kommer att vara klarblå under hela semestern. Men tydligen inte.

5-örngen, eller Baggviken som det står på sjökortet, är en fantastiskt mysig rund och lagom stor lagun med skyddande bergssidor runt omkring. Här verkar det som att ingen storm i världen har kunnat hitta in.

Vi kom på efter middagen, grillat igen, att vi skulle gå till toppen av Mjältön. Mjältön är som bekant Sveriges högsta ö och man måste ju givetvis upp på den toppen. Eller hur?!
På vägen upp hittade i omkullfallna träd som vittnade om att åtminstone en storm hade hittat dit och rivit omkull några tallar. Annars var det en fin och tydligt markerad stig som styrde oss sakta men säkert mot toppen. 2.1 km långt är det till toppen.
Efter att ha gott säkert ¾ av sträcken, ja vi var överens om att vi hade gott så långt, kom vi till en skylt som påstod att vi hade 1 km kvar till toppen. Konstigt va? Då hör det till saken att större delen av stigen var det uppförsbacke, till stora delar en väldigt brant uppförsbacke dessutom.
Jag gav upp. Även om det hade mulnat på var det fortfarande väldigt brant och jag hade ingen lust att bada igen. Jag gick helt sonika hem igen.
Dom andra tre hurtbullarna fortsatte till toppen! Svettiga blev dom, men dom var jättenöjda efteråt. Såklart.
Lo gick i princip hela vägen också. Med sina små ben! På vissa ställen var det nödvändigt att ha långa ben och där fick hans husse och matte hjälpa till.
Jag sov när F kom tillbaka.

Onsdag 13 juli

F hann bara hem in i båten innan himlen öppnade sig och en av de värsta åskknallarna jag har hört satte hela Mjältön i en sorts koma.
Regnet formligen vräkte ner och en serie av åskknallar i ca 45 minuter. Sen var det över. Lite skrämmande tyst blev det.
Vi (läs F) hann rigga kapellet med nya tätningslister på ett par ställen så vi fick se hur mycket dom höll tätt. Det gjorde dom inte… Nåja, F var förberedd å att det inte skulle vara riktigt tätt så hans reaktion var inte helt nattsvart.
Regnet höll, tack och lov, inte på så länge, så vi behövde inte vakna som dränkta katter denna gång. Spännande kapell-fortsättning följer.
Av någon anledning tror jag att den sol som varit så självklar och följt oss troget hittills över en dryg vecka, kommer att svika oss längre fram. Och då kan vi behöva ett kapell…

Molnen som varit över oss sedan vi lämnade Trysunda igår eftermiddag stannade med oss ända till ungefär klockan tre i eftermiddag. Blåsten kändes också ganska kraftig så vi var inte direkt sugna på någon båtfärd förrän närmare 17.
När vi väl kom ut på öppet vatten visade det sig att bergen runt om Mjältön hade lurat oss en del angående vindarnas styrka, det var inte ens gäss på vågorna ,dvs. det blåste inte en 7 m/s.

Sträcka: Mjältön - Barsta
Väder: Sol och lagom vind. Lite gammalsjör so gav oss ett par duschar.
Temperatur: ca 20g
Start: 16.50
Framme: 17.45 Total tid: 55 min
Sjömil: 13,4M
Hamnavgift i Barsta: 80 kr inkl el. Vatten – men knappt en slang…

Framme i Barsta fanns Li och Fr och väntade på oss. T var givetvis också med.
Fr och Li pratade redan i fjol om att hälsa på oss under båtsemestern, men den dagen vi väntade dom ringde dom och sa att dom hade fått förhinder. Då var det på väg till Ulvön och bo på vandrarhemmet ovan Jannes Brögga.
Nu var dom verkligen på plats i Barsta.

Vi, båda båtarna, skulle fylla på färskvatten.
Han som kallade sig ”Lill-fogden” kom förbi och hälsade oss välkomna. Vi passade på att fråga om det fanns någon slang som nådde ända fram till båtarna, vilket han gladeligen hämtade och lät oss använda mot att vi återställde slangen till nämnd plats.
En stund senare när F spolade av däcket med vattenslangen däck då ”Stor-fogden” upp. Han var Barsats svar på Kurjans Sten. Ingen kul kille…
-”Vattnet var nästan slut… Inte många båtägare hade med sig egna slangar… Ont om vatten…” Men skylta om det då!?
Dusch, tvättmaskin, diskbänkar… Men inget vatten till båtfolket? Nåja, då fick vi vara lite sura och känna oss ovälkomna.

Efter en öl eller två åt vi middag på Skutskepparen. Lite kyligt blev det då vi satt ute och åt. Men maten var god så det var inget att klaga på. Fr och Li åt i husvagnen.
Li – som är gravid – väntar ogärna på att vi ska bli klara, hon äter när hon är hungrig.

Torsdag 14 juli

Soligt men inte direkt värme på morgonen.

Uppe 8.30! Rekord!
Vi skulle gemensamt med både P och L och Fr och Li ta turbåten över till Högbonden.
P hade kollat upp och meddelat oss tiden som båten skulle gå. Klockan 9.30 var vi överens om skulle vara en bra tid.
Klockan 9.15 konstaterade vi att P och L var ute med Lo och vi var lite oroliga att dom inte skulle hinna tillbaka till det att Högbonden skulle avgå.
Klockan 9.20 var både vi och Fr och Li på bryggan och var liksom startklara. Jag bankade lite extra hårt på skrovet till Undine och till vår förvåning kom det grymtningar från hytten… För första gången hittills på resan så sov P och L längre än oss! Till och med så dom försov sig! Hihi!
Vi tog nästa turbåt i stället. Kl 11.30 gick den. Åter 15.15.
Det vart en lång dag på Högbonden. Charmig ö, javisst. Men regnet begränsade vår utflykt till vinden på vandrarhemmet där vi fick äta vårt inhandlade fika och sedan gårdsplanen till kaféet.
Nåja, nu har vi, efter två års planerande, varit till Högbonden.

Gjorde lite nytta och fick äntligen tag på Juristen angående Torstens bouppteckning. Den blir preliminärt den 11 augusti. Kanske nog så bra – jag hinner hem!

Fr och Li åkte till Nordingrå för att handla åt oss alla. Dom körde ju bil… Ganska bekvämt i vissa lägen.
Vi åt gemensam grillmiddag i deras förtält med varmluftsfläkt. Det har slutat regna men blivit lite kyligt och blåsigt. Då är det skönt med en husvagn med förtält och varmluftsfläkt.
Vi busade med Lo så vi tjöt av skratt allihop. Lite otrevligt mot Lo kan tyckas, men jag tror att Lo gärna bjöd på den underhållningen.

Fredag 15 juli

Mulet på förmiddagen med uppklarnande efter lunch.

Jag och F kostade på oss frukost för 50 kr på Skutskepparen. Enkelt med gott.

Min miss var att dricka lite för mycket kaffe när vi kom tillbaka till båten. Jag var sjösjuk innan vi lade ut!! Det gungade rätt bra i hamnen både av vinden, inte för att det blåste så mycket men att hamnen är rätt oskyddad, och för båtarna som kom och gick vilket jag tydligen inte pallade med.
Det var inte allt för trevligt att kasta loss och åka vidare.

Fr och Li hade åkt till IKEA för att shoppa innan vi vaknade.

Sträcka: Barsta – Härnösand
Väder: Mulet och mörknande under resans gång. Men vi slapp regnet! Återigen gammal sjö med bra både gung och slag.
Temperatur: ca 18g
Start: 14.55
Framme: 16.05 Total tid: 1.10
Sjömil: 23M
Hamnavgift i Härnösand, Nattviken: 60 kr inkl el. Dusch matas med tior. Tvätt 30 kr.

Åt på Apoteket. En totalt orutinerad kypare som inte så skillnad på Faijtas och Chamichangas men mycket bra mat. Även denna Chamichangas eller hur det nu stavas. Tilläggas bör att alla utom F fick bra mat.
Nåja, den orutinerade kyparen fick ihop ett plåster på såret för matförväxlingen så vi gick där ifrån mycket nöjda med var sin Irish coffe i höger ben. Eller var det vänster?
Hoppas att vi hinner dit för ytterligare en Chamichangas!

Det regnade på oss på kvällen. Det läkte in genom kapellet även den här gången.
F är konstant hoppfull ”-Jag vet vart det läker. Jag tätar nu”. Det blev mindre och mindre läckage, men till sist var vi tvungna att ta fram den nyinköpta vita minipresenningen och spänna den över framrutan. Jepp, där satt den! Men då avtog ju också regnet…
Nåja, en vit minipresenning fungerar jättebra som insynsskydd då Nattvikens gästhamn fungerar som första parkett för Nattvikens restaurangs gäster.

Denna fredag var det The Boppers som uppträdde på Nattvikens scen. Vi trodde aldrig att det skulle tystna!
Det var förmodligen förklaringen till att det bara var vi två som var gäster i hamnen. Men det vet vi ju nu.

Lördag 16 juli

Regnet det bara öser ner… Känd svensk schlager och även dagens tema.
Vädret i båda aftontidningarna visar på en ostadig, kylig och regnig vecka. Därför siktar vi på att stanna här i Härnösand några dagar. Det är som lite lättare att hitta sysselsättning i en stad än ute på landet om det ska vara dåligt väder.

Vi inledde lördagsmorgonen med att förbruka åtskilliga meter av favoritredskapet i sådana här lägen – Torky.
Resten kan ni räkna ut själva.

Klockan 1 gav sig regnet. Vi tyckte det var ett bra tillfälle att gå på bolaget. (Det är ju som dags igen)
Bolaget i Härnösand stänger klockan 14. Inte klockan 15 som hemma. Inte vart det någon business där inte.

P gick tillbaka till båten medan jag och F hann köpa både kaffemuggar, servetter, t-shirt, en keps och två stycken hamburgare på köpcentret i Härnösand.
Detta på trettio minuter. Men vi är snabba!

Fr riggade och startade upp väderstationen han hade inhandlat på rea hos Clas Ohlsson. Kul grej, men det verkar som att det kan ta veckor innan den är färdigkalibrerad

P och L bjöd på grillat på Undine. Mycket gott.

Söndag 17 juli

Mulet men uppklarnade och riktigt varmt igen.

Den vita minipresenningen sitter trots all kvar. Som sagt, ett bra insynsskydd.

Vi gjorde denna dag väldigt kulturell. Besökte Länsmuseet i Härnösand. Riktigt roligt även om jag lämnade sällskapet och tog en nästan tvåtimmars promenad för konditionens skull.
Vi vårdar ju inte kroppen på direkt bästa sättet under dessa veckor.

Middag på Nattvikens restaurang.

Måndag 18 juli

F har namnsdag! Grattis, grattis!
Det missade jag givetvis…
Gud så pinsamt!
Men så går det när man vänjer sig att leva i almanackans värld, nu har vi semester och är då utan almanacka.

Dagen började soligt men det mulnade på under etermiddagen.

Innan vi ens hade stigit upp hade Lo varit till veterinären och fått sitt valpvaccin. Veterinären hade också tittat i öronen, lyssnat på hjärtat, tittat på tänderna, en ganska omfattande undersökning med andra ord.
Lo var så duktig. Han lät sig undersökas utan morrande eller bitande och lät givetvis veterinären leva vidare när dom kommit så bra överens.

Jag hade bra med träningsvärk i ljumskarna från gårdagens långpromenad. Riktigt skönt. Jag ska skynda mig att planera in nästa långpromenad.

Vi besökte ortens båtaffär.
En Watskibutik som verkar ha riktigt nyöppnat. Den var så pass ny att de snygga blomsteruppsättningarna som butiken hade fått av kunderna i inflyttningspresent fortfarande var kvar.
Vad som grumlade det hela var kanske det att blomsteruppsättningarna inte hade fått vatten, förmodligen inte sedan det ställdes in i butiken på öppningsdagen.
Lite kul iakttagelse då
I övrigt var butiken mycket fräsch men inte mer välsorterad än någon annan Watskibutik, dvs. helt värt ett besök utan plus i kanten.

Jag och F gick en liten shoppingrunda. Jag hade sett ut ett par röda skor på rea som det tog 2 minuter att köpa. F bytte sin tidigare inhandlade keps mot en storlek större och jag hittade två t-shirts på Intersport för 60 kr/st. F köpte ett linne.

I samma sväng var vi in på Härnösands Kristall som hade rea. Vi tycker om reor.
Jag som hade dåligt samvete för att jag hade missat Fs namnsdag idag, fick nu stilla mina behov. Den frukostbricka som jag åtminstone i två jular sökt hemma i Skellefteå ropade efter mig när jag gick förbi!
Det var en sån där som har mjuk, vadderad undersida, så att den ligger bra mot benen när man har brickan i knät i sängen. Fint frukostkoppmönster på ovansidan och en förskräckligt, rutig orange undersida. Men det kan vi leva med!

En timme senare på båten, hör vi ett dödsångestskrik från en katt.
Som kattvän hoppar man givetvis rakt upp och tror att någon katt håller på att bli klämd till döds.
P lokaliserade katten snabbt och var på väg att göra en snabb utryckning med mig i hälarna.
Dödsskriket kom från två båtar bort. Vi hann se en katt hängandes i ena tassen innan den handlöst föll ner i vattnet, fortfarande lika skrikandes. Katter tycker normalt inte om att bada. Liksom människan, helst inte i 17 gradigt Härnösands-smutsigt vatten.
Kattens lillhusse – en tonåring konstant med en ipod i öronen – kastade sig i det smutsiga vattnet utan att bry sig om konsekvenserna. (Undrar om han tog ur ipod:en? Klockan var i alla fall kvar å handleden)
Han tog katten till båtens livbåt och katten tog sig själv den vägen upp ombord igen.
Vilken hjälte till tonåring!!
Det visade sig att katten hade en kompis, en likadan katt alltså, och att de var av rasen Bengaler, förmodligen en dyr ras som inte bör bada i Härnösands-smutsigt vatten hur som helst.
Väldigt vackra katter i alla fall.

Middag fick bli pasta på TreAnn, Tortellini med ostsås. Jättegottt med tanke på att det grillas nästan varje dag.

Lade oss rekordtidigt: 21.30!

När vi nu äntligen kom i säng i tid ska vi ju inte tro att vi fick sova i lugn och ro…
Undine har ju ett inbrottslarm som är avstängt under hela semestern. Trodde vi. Och trodde P…
Helt plötsligt skakades hela bryggan av ett inbrottslarm som ljöd från Undine. Plus ett hundskall.
Det visade sig dagen därpå att P inte riktigt förstod att larmet kom från hans båt. Han trodde först att det kom från vår båt, från TreAnn, så det tog ett tag innan han stängde av det. Vilket gjorde lille Lo vansinnig. Och L. Men henne hörde inte vi

Vi hade dessutom väntat oss påhälsning av MN under kvällen som det senare visade sig hade lyckats missförstå vart vi var. Inte så vaket av honom… Men han jobbar en del dessa veckor och vi är faktiskt glada att han håller sig på vägen.

Tisdag 19 juli

Lo 13 veckor! Grattis!

Växlande molnighet.

Jag och F vaknade i tid och kastade oss på bussen Sundsvall för en liten shoppingrunda.
Vi började med att bara ögonshoppa på Clas Ohlsson för att reka lite så pass att vi kunde sortimentet. Gick sedan bort till Hjertmans. Långt som attan och jag var jättekissnödig hela vägen. Det tar på! Phu.

Handlade för 638 kr. Bl.a. en ficka till linorna som annars ligger på akterdäck och ett par båthandskar så man inte behöver få valkar när man drar upp ankarlinan.
Sedan tillbaka på Clas Ohlsson för lite skruvar, brickor och småplock.

Jag kände mig dödstrött och ”däst” under hela dagen i Sundsvall. Tack och lov för bussen tillbaka till Härnösand. Jag sov hela resan tillbaka.

Försökte äta middag på Apotheket igen, för dom hade så god Chamichanga, men dom hade inte fått varor idag så vi hamnade på Larrys i stället.
Då vet vi i alla fall att vi fått bra mat!

La oss tidigt, igen.

Onsdag 20 juli

Vaknade av regn.
Vände på oss och i alla fall jag, somnade enkelt om och blev väckt av F strax före tolv. Utvilad och mår betydligt bättre än i går.

Åt Big Boy-mål till brunch. Inte så nyttigt, inte ett dugg nyttigt faktiskt. Men gott.

Jag hann tvätta en maskin (30 kr) medan jag och F gick till OBS! och handlade. Det är skön med ”vanliga” affärer mellan varven av söta handelsbodar med litet sortiment och skyhöga priser.
Provianterade för några dygn utan handelsbod.

Det mulnade på ytterligare, det hade ljusnat ett tag mitt på dagen så hoppet växte att vi skulle få lite eftermiddagssol. Men icket.
Vi valde att lämna Härnösand för Södra Lövvik i alla fall.

Vi hann inte ens lämna hamnen innan regnet kom

Sträcka: Härnösand – Södra Lövvik
Väder: Ihållande regn men slät och fin sjö.
Temperatur: ca 17g
Tankat: 88 lit Kostnad: 1078 kr
Start: 17.40
Framme: 18.30 Total tid: 50 min
Sjömil: 12M
Hamnavgift i Lövvik: 60 kr inkl el.

Vi har kört med kapellet uppe hela vägen. Det gick över förväntan.
Tidigare när vi har gjort det har upplevelsen varit att vinden har lekt ohejdat med kapellet så vi har vid åtminstonde två tillfällen stannat och tagit ner kapeller under gång.
Men nu gick det som sagt bra. Det var i och för sig i princip ingen vind att tala om, men å andra sidan gör vi drygt 20 knop också.

Lövvik visade sig vara en jättesöt liten hamn som var i princip fullbelagd när vi kom. Men efter att ha blockerat badstegen rån bryggan så rymdes vi gott.
Det fanns en liten handelsbod med ett enklare utbud än vanliga små söta handelsbodar då den bara har öppet några veckor per år.
Säkringarna var på 2 respektive 4 amp vilket i de flesta gästhamnar är åtminstone 6 amp. Så ingen vattenkokare kunde går till morgonkaffet här inte.
Men vi har ju lärt oss att använda Origonol i spritköket så det löste sig.

Rostbiff med kronärtskrustader till middag hos P och L. Mycket gott.
Spelade en förkortad variant av P och Ls spel, MIG. Ett frågespel med ganska moderna frågor i fem olika kategorier.
Vid läggdags var L i ledning jag var klart sist.

Torsdag 21 juli

Regn, regn, regn. Men det är ju då man får sova länge!
Och när man har sovit ut klarnar det upp.

Det visar sig att många barnfamiljer åker till Lövvik för att barnen ska få bada. Vattnet blir riktigt varmt i denna lilla vik och en badstege rån bryggan gör det badvänligt trots att det är tvärdjupt.
En bastu uppe i servicehuset gör det badvänligt även för vuxna.

Efter ett par timmar i solen och värmen kastade jag mig i vattnet för ett bad tillsammans med vår havsvattenstvål och hårschampot. 20g i vattnet.
Ett bad i havet fungerar precis lika bra som en dusch. Sen har vi ju en färskvattendusch på vår badbrygga som också går att använda

Då jag var renast av alla vart det bråttom iväg. Vi skulle kasta loss och gå till Häggvik. En av Höga Kusten absoluta favoriter. För oss i alla fall!

Sträcka: Lövvik – Häggvik med ett turistsväng in i Berghamn
Väder: Sol och nästan ingen vind.
Temperatur: ca 23 g
Start: 17.45
Framme: 18.35 Total tid: 50 min
Sjömil: 16.5M
Hamnavgift i Häggvik: 100 kr inkl el. Dusch 10 kr i sparbössa

Vår tur att göra mat. Det blev ryggbiff med Hs stekta potatis med rädisor och purjolök.
Vi tog upp MIG igen. Orkade inte fullfölja spelet utan vi fick lägga oss med L i ledningen – igen…

Fredag 22 juli

Mulet, men varmt, och kulingvarning.
Vi blir nog kvar här ett tag.

Lo har återigen badat.
Han har lärt sig att går runt på båtens skarndäck själv nu. Det går riktigt bra.
Vad han uppenbarligen inte har lärt sig är att ta sig över relingen och in i båten.
L hade klivit in för att lämna något när hon hör ett plask!
Loke har då försökt ta sig efter henne över relingen och in i båten. Men ack…
Tur att han har flytväst!

Tog en promenad till Cherry Café uppe i Sund, bara några hundra meter bort. Fikade ostkaka och dajmkaka. Smaskigt värre.

Jag promenerade sedan till Nordingrå medan pojkarna lånade var sin cykel och kom efter. L och Lo vaktade båtarna.

När vi kom tillbaka hade P och L besök av hennes arbetskollega Saida. Saida och hennes man hade varit på Mannaminne när hon hade fått känslan att P och L var i närheten och skickade ett sms. Lite kul att hon får en sådan känsla när hon heter Saida

P och L gör middag.
Rättelse: i ösregnet går P och F, efter mycket om och men, upp till servicehuset och steker köttet i stället för att grilla.
Inne i servicehuset är tv:ns kanal 1 i full gång med att visa SOS, Stig-Helmer i Skärgården, på högsta volym och ute på den tillhörande altanen sitter förmodligen resten av båtfolket och sjunger till två stycken gitarrspelande Intendenter. Även denna underhållning på högsta volym. Ja, ja, dom ska få leva om, självklart. Men vi vill ju kunna prata med varandra!
Nåja, filmen på tv:n tog ju slut vid 22-tiden och folket skingrades och gav oss lite plats att sitta på och även lite matro.
Vad man kom på efter den här kväller är att det var bra många år sedan man såg SOS…

Vid läggdags öser regnet fortfarande ner och sjörapporten har varnat för kuling, dvs. jätteblåsigt, över 14 m/s.
Om det stämmer kan vi inte lämna Häggvik i morgon som planerat, dels för att vinden är för hård och dels för att efterdyningarna brukar bli lite för stora efter ett ordentligt blåsväder.

Vi orkade inte med något MIG-spel i afton.
La oss halv tolv.

Lördag 23 juli

Vaknade i ett mulet Häggvik. Det känns som att jag har skrivit om moln tidigare… Vad hände med de där första dagarna, eller var det veckorna, som bara var sol och varmt??

Sov länge. Det har varit kraftiga vindar och regn i natt.
Till och med jag, som annars kan sova mig genom det mesta, var tvungen att gå upp och se efter om båten fortfarande satt fast i bryggan. Det gjorde den, tack och lov.
Jag är väldigt nöjd med den vita, lilla, presenningen jag köpte för 50 kr på Utterströms innan vi åkte. Den har hållit oss torra i alla regn hittills.

P, L och Lo gick upp till Mannaminne och kollade läget. Något nytt rapporterade dom, men inget revolutionerande.

Jag läste en hel del medan F meckade. Jag vet inte riktigt med vad, men det finns alltid sysslor i en båt.

På eftermiddagen bestämde vi oss för att vinden inte skulle äventyra en resa till Bönhamn.

Sträcka: Häggvik – Bönhamn
Väder: Växlande
Temperatur: ca 18g
Start: 15.30
Framme: 16.15 Total tid: 45 min
Sjömil: 11.5M
Hamnavgift i Bönhamn: 100 kr inkl el.

Häggvik ligger längst in i en djup vik upp mot Nordingrå, vilket gör att den lilla hamnen ligger bra skyddad mot väder och vind.
Vad den också gör är att den luras lite grann om omvärlden. Vi tyckte att det hade mojnat helt och hållet så det skulle vara en enkel resa till Bönhamn.
Tji fick vi!
Den djupa viken var en fröjd att åka i. Det var nästan blankt.
När vi kom ut mot öppet vatten såg vi en häll som det skummade vilt omkring. Jojjo, en kraftig vind tillsammans med dyningarna från nattens kuling gjorde vår resa riktigt spännande.
Fördelen denna gång var att vi inte hade bråttom. Vi körde i ett ganska behagligt tempo så att dyningarna inte skulle slå så hårt i båten.
Men visst borde man kunna ta sig till Bönhamn betydligt snabbare.

Framme i Bönhamn när vi skulle lägga till, hände det som inte ska kunna hända när vuxna, nyktra människor ska lägga till i en skyddad vik.
Jag föll överbord!
Till säkert tjugo båtars stora förtjusning!
Lagom kul…
Efter att jag först hade hängt ut fyra fendrar och kastat ankaret skulle jag skynda mig fram på vårt fina skarndäck för att lägga till i fören.
Dom knubbiga 38:orna var lite blöta efter klättringen med fendrarna så jag halkade till och tappade balansen. Min vänstra hand, som skulle nypa sig fast i den lilla flerpen som fungerar som grabbräcke, hade på nolltid alldeles för långt till flerp-räddningen och något annat än ett bad var helt plötsligt inte aktuellt.
Jag höll så långt ut från båten som möjligt, för där var ju propellern fortfarande igång, och under själva fallet hann jag tänka ganska mycket: ”Jag måste hålla fast linorna” ”Tur det är varmt i vattnet” ”Undrar hur lång tid det tar innan flytvästen automatlöser?”
Det tog ca 3 sekunder innan västen automatlöste.
Det var både varmare och betydligt renare vattnet här än vad det var i Häggvik.
Linorna höll jag fortfarande krampaktigt fast vid.

F fick hjälp av båtgrannen att hålla fast båten vid bryggan medan jag, med viss möda, klättrade upp på den vassa betongklump som höll bryggan på plats.
Sen fick jag, som givetvis var genomblöt, själv lägga fast fören.
Jag var inte överlycklig på hela kvällen och jag har lovat mig själv att jag aldrig behöver gå på vårt skarndäck innan vi har lagt till hädanefter.

När vi lade till, försökte lägga till, hade vi givetvis Undine alldeles bakom oss.
Döm till vår förvåning när en segelbåt trycker sig in på den plats som var, liksom förutbestämd, till Undine till vår stora förargelse. Mest Ps förargelse…
Vissa saker hör liksom till allmän uppfostran. Jag skulle väl inte ha någon glädje av att skynda och klämma mig in mellan två båtar som semestrar ihop.

Undine har inte kunnat tömma sin septi på några dagar. De har en sorts manuell tömning där man pumpar ut innehållet för hand. Vi har en liten motor som sköter tömningen på vår båt.
Häromdagen så tog det bara stop. Och stop var det. Det gick inte att tömma mer.
Man, läs P och L, blir givetvis lite rädd att något i tömningsfunktionen har gått sönder, men innan man ger upp och köper nytt vill ju pojkarna gärna se om något har fastnat, dvs. prova mecka lite. Detta fastän det rörde sig om en septi...
Ett par öl och mecket var igång.
Prylar hit och prylar dit. De flesta prylarna luktade septi (tur man inte var i närheten själv). Efter många kväljningar hittar pojkarna en liten svart krök gjord av plast, där något satt fast… Spänningen var olidlig… Skulle någon av dem kunna ta ut – vad det nu var – utan att kräkas? Dom hade ju redan haft en liten tävling om vem som vågade lukta närmast dessa prylar.
Jajjamensan. P, med hjälp av en skruvmejsel, lyckades peta ut något som såg ut som en trasselsudd! Grattis! Jepp, då gick det inte att skylla på Ls mensskydd heller.
Åsså hade Undine sparat flera tusenlappar.

Inte nog med detta.
Middag på Arnes Sjöbod var givetvis ett måste efter två nätter utan tillgång till restaurang.
Jag har aldrig varit kräsen i maten men när en köttbit först är grå/grön och sedan är svår att tugga måste jag få säga ifrån… Och får värsta mothugget från Haggan till ansvarig! Snacka om dålig service!
”-Köttet är saltat, därför är det grått. Vill du att vi ska salta köttet?” ”-Köttet är well done. Vill du att köttet ska vara well done?”

Lite intressant skvaller: när jag får detta otroligt taskiga bemötande vaknar P till liv. Det visar sig att alias ”Plåstret” från Sundsvall, hade berättat för P, att på Arnes Sjöbod gjorde man sig inte besväret att äta. Det gjorde varken han eller hans bekanta. Det var dålig mat och det var en riktig Hagga som arbetade där…
Vi hade nog ätit på Arnes Sjöbod även om P hade kommit ihåg detta innan vi gick dit. Men nu känns det liksom lagligt att föra skitsnacket vidare.

Efteråt gick vi en sväng på bryggan. Vi hade laddat för en MIG-kväll men pojkarna tog sådan vansinnig tid på sig tillbaka till vår egen brygga så jag orkade inte vänta utan längtade till sängen.
Lo bjöd på lite kvällsunderhållning på väg hem. På en hälla alldeles ovanför bryggan växte det ordentligt med mossa.
Man undrar vad det är som är så roligt med stillaliggande, orörlig, död mossa?
Lo fick ett totalt spel! Rusade fram och tillbaka, gång på gång. Bet i mossan, hoppade på mossan, kastade runt mossa. Det var ingen hejd på honom!
Kan han ha trott att det var små råttor? Lo ska ju tydligen vara en råtthund.

F som hade piggnat till på kvällskröken tog lite cider med sig och gick över till Undine. Skulle vara borta en timme, det blev två. Fs tideräkning kan vi ju sedan tidigare…

Söndag 24 juli

Den här solen som var så självklar de första två veckorna lyser numera med sin frånvaro. Och om hon visar sig så för hon inte med den riktiga sommarvärmen.
Nu var det växlande molnighet denna förmiddag och ganska blåsigt. Inte allt för varmt.

Det har guppat rätt ordentligt i natt.
Inte för att det direkt har blåst mycket men det skydd som udden vid Bönhamn ger, är ingenting jämfört med det lugn som man hittar i Häggvik.

Jag och F tog en liten prommis förbi kapellet och konstutställningen i Bönhamn innan vi började fundera på att kasta loss.
Vi konstaterade att det vi skrev i gästboken i kapellet i fjol fanns kvar och att då var det den 19 juli. Några dagar tidigare alltså.

När vi kom tillbaka till båten hade P främmande från Gimonäs. Ett par som har en Nimbus 26 var nyfikna på Undine. Per hade en sån ordentlig visning av båten så vi trodde nästan att han höll på att sälja den.
Nu var det inte så, de var bara nyfikna. Men man vet ju aldrig

När vi väl skulle ge oss av drog tjocka regnmoln in över Bönhamn. Det vart så tätt att Ulvön gick inte att se längre.
Men tuffa som vi är begav vi oss av i alla fall. Jag tror inte ens att vi hann kasta loss innan regnet kom över oss. I full styrka!
Det regnade så det inte gick att se ut genom kapellfönstren.
Dyningarna från blåsten häromdagen var kvar så vi fick även av den anledningen ta det riktigt lugnt.
Sen skulle ju Undine tömma septin… Och det gjorde dom!

Sträcka: Bönhamn – Ulvön
Väder: Ihållande regn och halvbra sikt
Temperatur: ca 17g
Start: 15.10
Framme: 16.00 Total tid: 50 min
Sjömil: 11.2M
Hamnavgift på Ulvön: 120 kr inkl el. Dusch 15 kr, tvätt ca 20 + 20 kr

Väl framme inne träffade vi på nästa ego till segelbåtskapten. Varför är det alltid en segelbåt inblandad när man blir irriterad?
Även denna gång handlade om att lägga till vid bryggan, bredvid varandra, i ett hål som var ganska precis två båtar brett.
Vi cirkulerade utanför bryggan medan vi fendrade ut och förberedde att fästa vid bojen. Under tiden kom en segelbåt i hög fart, forcerade mot bryggan, utan att ha förberett det minsta lilla med fendrar eller för att kunna lägga till i aktern, vilket resulterade i att han vart liggandes på trekvart vid bojen en lång stund innan han fick till förtöjningen.
Dessutom lade han till så att det var omöjligt för oss att rymmas.
Idiot.
Vi lade till vid hotellbryggan. Som vanligt. Och trist.

Det slutade regna när vi kom fram till Ulvön.
Efter en gungande resa i regnet från Bönhamn var vi, läs jag, jättesugna på pizza! Här har vi, jag, under snart tre veckors tid ätit allt annat då vi vet att maten på Ulvön blir ganska ensidig om man stannar några dagar då man bara har Jannes Brögga och Almagränd att välja på. Janne serverar helst strömming och Alma serverar helst pizza. Givetvis finns det alternativ, men oftast blir det så att det som dominerar bestämmer vad man äter.
Så vi beslöt oss för hämtpizza att förtära på Undines akterdäck.
Jag och L stegade iväg med långa, beslutsamma steg, bara för att läsa skylten med texten: ”Idag stänger vi kl 15.00” Klockan var 16…
Hur glad blir man?!
Det blev hämthamburgare från hotellets pub. Inte alls lika bra som pizzan hos Alma, med det fick duga. Det var ju trots allt ”bara” mellanmål.

Vi hann inte smälta burgaren förrän det blev middag på Jannes Brögga.
Det känns inte bra för magen…

Måndag 25 juli

Mulet utan regn. Kan det bli sol idag?

Efter en sen frukost, vi sover länge, ställer klockan på tio och sedan får det ta en timme eller två att äta frukost, promenerade jag iväg på en långtur. Detta för att försöka få lite fart i magen.
Jag var borta ungefär 4 timmar och hann gå ca en mil. Från Ulvö hamn rakt norrut till Fjären, till Norrbybodarna, tillbaka och via Norrbyn och till Sandvikens Fiskeläge. Sedan raka spåret tillbaka till hamnen.
Riktigt nöjd med promenaden var jag, även om jag glömde ta med mig vatten så att vätskebristen gjorde sig kraftigt påmind under hemvägen.
Det gick bra i alla fall. Ulvön har en fantastiskt fin natur och inte blir det sämre av att varje gång man kommer till en havsnära by står fiskebodarna och trängs vid vattenbrynet. Kul att sen fiskebodarna i Sandviken, de var inte röda som de allra flesta runt om här på Höga Kusten utan de var grå, egentligen omålade och stod några meter upp på landbacken i stället för vid vattenbrynet.
Det var lika charmigt det, fast lite annorlunda.

Lite skrämmande var det däremot att nära Sandviken passerade jag två stycken minnesplatser där det verkar ha omkommit någon år 2003.
Jag tog reda på lite fakta. Det var en kille som stulit en fyrhjuling för två år sedan och omkommit i en busköring. Han hade en kompis med men kompisen klarade sig.
Var tillbaka i hamnen vid 16-tiden.

F höll på att mecka. Som vanligt vet jag inte med vad, men han hängde över vårt motorrum och var jättesmutsig. Han såg ut som en riktig mekaniker.

Jag gjorde lite tilltugg för att locka upp honom från motorrummet och bjöd oss alla på Bacardi Breser och snacks. Sedan bar det av till vår, läs min, efterlängtade pizza.
Jag åt mig riktigt proppmätt, egentligen redan vid snacksen, och mådde faktiskt inte så bra. Vi hade en köttbit vi var tvungen att tillreda för att den inte skulle bli dålig, så vid midnatt stod vi ute vid grillen för att grilla den. Det var en riktig plåga för min mage!

Frampå nattkröken blåste det upp en hel del. Det krusade sig på vattenytan inne i bassängen mellan norra och södra Ulvön. F ändrade och lade till lite i tamparna så att vi åtminstone skulle sitta kvar vid samma brygga.
Och det skulle bli värre framåt natten.

Tisdag 26 juli

Lo 14 veckor.

Vaknade lite nu och då i natt av blåsten.
Ena gången trodde jag att min lilla vita presenning skulle blåsa iväg och nästa gång trodde jag att vi gnagde mot kajen. Himla jobbigt! Jag var upp och kollade flera gånger och när man inte var uppe låg man och lyssnade på nya blåst- eller gnagljud.
Dessutom hade det börja regna igen.
Och hela tiden vart magen värre.

MN ringde kl 8.00 och skulle kolla om vi var i Övik, vilket i inte var. Lite kul var det när F svarade, dödstrött som han var, ”-Det är M, nej det är F”. Så trött kan man faktiskt vara.
Det vart i alla fall inget av MNs påtänkta besök den här gången heller.

Ösregn, ösregn, ösregn…
Vad ska man göra? Jag läste ut min andra bok, Michael Connelly, Framgångens pris. En bra bok.
Och regnar det är det en bra dag att vara sjuk på. Jag tror att jag har väckt en magkatarr till liv efter vårt dåliga leverne de sista veckorna och efter en liten promenad i afton kan jag nog konstatera att det ligger lite sjösjuka med i bilden också.
Tänk vilken bra sjöman jag är som blir sjösjuk trots att jag ligger i hamn!
Hoppas bara det blir bättre, annars vill jag hem. Nu!

Ingen bok, inga serietidningar, törs inte äta godis och det blåser eller regnar om vartannat plus att jag mår dåligt. Vill hem!

Petade i mig en barnportion korv och mos med två cola på Jannes medan de andra åt strömming, biffstek och pytt i panna. Men åt gjorde jag i alla fall!

Något lite mindre vind i kväll. Men det kommer för den skull att bli ytterligare en jobbig natt. Känns dessutom ganska kyligt.
F fixar linorna och fyller vatten medan jag uppdaterar dagboken.

God natt.

Onsdag 27 juli

Vaknade till åter en regnig dag.

F inledde sina sysslor med att ringa SMHI och kolla sjövädret. Han fick en dålig rapport till svar, regn och kraftig vind. Det börjar kännas lite trist att vara kvar här utan att kunna göra något kul. Dessutom mår jag fortfarande piss.

Vår lilla älskling Lo är snart utan mat och en sån liten fin kille äter inte vilken mat som helst utan bara fin mat från riktiga hundmatstillverkare. Sådana hundmatstillverkare finns inte på öarna på Höga Kusten utan bara i storstäderna, såsom Umeå och Övik, inte ens i Härnösand.

Med dessa två små ekvationer att lösa stegade vi över till Undine för ett rådslag.
Vi måste åka idag för att Lo är utan mat i morgon. Det regnar, vi åker gärna.
Ska vi till Övik där vi kan handla hundmat och sedan vara fastblåsta där i ett par dagar? Ska vi skicka Undine till Övik för att handla hundmat och att de senare möter oss i Skeppsmalen?
Eller ska vi åka direkt till Umeå för en liten snabb avrundning av semestern?
Det blev det sista alternativet. Och bara för att retas tittade solen fram när vi kastade loss…

Sträcka: Ulvön – Järnnäs (lunchbreake)
Väder:
Temperatur:
Tankat:
Start:
Framme: Total tid:
Sjömil: M
Hamnavgift i: kr inkl el.

Sjövädret var bättre än väntat. Det sjöade nästan ingenting alls så vi gick utomskärs hela vägen förbi Skagsudde upp till Järnnäs för ett sent lunchstopp.

Järnnäs var också en stor positiv överraskning! En liten hamnbässäng som inte rymde många båtar, vi fick lägga båtarna långskepps och utanpå varandra.
I en liten stuga serverades det både fika och lättare lunch. Jag åt köttförspaj och de andra åt skärgårdstallrik.
Mumsigt gott i min sura mage.

Åkte vidare till Umeå.

Sträcka: Ulvön – Järnnäs (lunchbreake)
Väder:
Temperatur:
Start:
Framme: Total tid:
Sjömil: M
Hamnavgift i: kr inkl el.

Stannade till i Bredskärssund och sa hej till P, L och Lo. De åkte hemåt uppför älven och jag och F gled in till Patholmsviken.

Det blåste mer och mer och mulnade på under kvällen. Som vanligt, med andra ord.
Härligt med en lång och varm dusch innan vi fick tortellini till middag i båten.

Torsdag 28 juli

Vaknade till, faktiskt, växlande väder!
Funderade på vinden ett tag innan vi vågade oss iväg. Vi åkte lite på vinst och förlust, ingen mjölk och inget fil, om vi skulle bli inblåsta i någon hamn under resans gång.

”Mer blev inte skrivet under denna resa.
Vi kom hem till Skellefteå på fredag em, kring klockan 16, bara för att konstatera att bromsarna på Audin var låsta så bilen gick inte att köra. Paniken var ett faktum. Skulle vi hinna?!
Med hjälp av svärfar kom vi oss in till Skellefteå innan kl 19 då Apoteket stängde så vi hann köpa gravtestet.
Japp. Det var den ”magkatarren”.
Edvin föddes den 8 mars 2006.